Krytyk filmowy i publicystka . Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 40 lat pracuje w mediach, publikując najpierw na łamach „Życia Literackiego”, „Echa Krakowa”, „Magazynu Filmowego”, później w „Filmie”, „Tygodniku Powszechnym”.
Przez 25 lat współpracowała też z miesięcznikiem „Kino” i z tygodnikiem „Przekrój”. Publikowała w telewizyjnych „Zeszytach Europejskich”, w krakowskiej „Dekadzie Literackiej” i we wrocławskiej „Odrze”. Wieloletni recenzent filmowy w „Gazecie Krakowskiej” , pracuje w miesięczniku kulturalnym „Kraków”. Członek Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich i Stowarzyszenia Filmowców Polskich, a także FIPRESCI i Akademii Filmowej. Laureatka Nagrody Krytyki Filmowej im. Karola Irzykowskiego, Nagrody Fundacji Kultury Polskiej, Medalu Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”, Nagrody ZAIKSu za krytykę filmową . Jurorka krajowych i zagranicznych festiwali filmowych. W latach dziewięćdziesiątych była dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. Przez dwadzieścia pięć lat pracowała jako wykładowca w PWST w Krakowie. Przez kilka lat była też Ekspertem w Komisji Ocen Scenariuszy przy Polskim Instytucie Sztuki Filmowej. Jest autorką książki „Gwiazdozbiór Krakowski”, uczestniczyła w zbiorowych tomach m.in.: „Zbigniew Cybulski – aktor XX wieku”, „Niemiecki ekspresjonizm filmowy”, „Sienkiewicz i film”, „Ku uczczeniu Mickiewicza”, „I film stworzył kobietę”, „Himilsbach” (wydany w Berlinie) oraz „Post-mosty”( wydanie polskie i niemieckie). Opracowała obszerny tom wywiadów, wystąpień i komentarzy Andrzeja Wajdy. – „Andrzej Wajda, o polityce, o sztuce, o sobie”. Wydała, wraz z córką, Agnieszką Malatyńską – Stankiewicz, dziennikarką muzyczną, książkę wywiadów z muzykami i filmowcami pt. „Scherzo dla Wojciecha Kilara”. W 2007 roku Wydawnictwo „Znak” wydało obszerny tom jej wywiadów z Jerzym Stuhrem, pt. „Ucieczka do przodu, Jerzy Stuhr od A do Z w wywiadach Marii Malatyńskiej”. W 2023 roku, w Wydawnictwie MANDO ukazała się jej kolejna książka wywiadów z Jerzym Stuhrem pt.”Bieg po linie”.